Sites emblématiques menacés
Because History repeats itself...
gauche
2014Agora and Square VigerBois-de-la-Roche StablesCadieux SmithyCaserne LetourneuxHôpital de la MiséricordeMaison du CalvetRedpath HouseSchools on rue Adam St. Leonard CooperativeUnder observation: Eaton?s 9th Floor RestaurantUnder observation: Place des NationsUnder observation: Rodier BuildingUnder observation: Saint-Laurent block/Monument NationalUnder observation: Très-Saint-Nom-de-Jésus ChurchVan Horne Warehouse2013Cadieux Smithy Caserne LetourneuxEaton's 9th Floor RestaurantHôpital de la MiséricordeMount Stephen HousePlace des Nations Redpath HouseRodier BuildingSaint-Laurent/Monument National BlockSaint-Léonard CooperativeSir Louis-Hippolyte La Fontaine HouseTrès-Saint-Nom-de-Jésus ChurchUNDER OBSERVATION: "Bonheur d'Occasion" (Workers') HousesUNDER OBSERVATION: BiosphèreUNDER OBSERVATION: Dow PlanetariumUNDER OBSERVATION: Empress TheatreUNDER OBSERVATION: Griffintown Horse PalaceUNDER OBSERVATION: Public BathsViger Square and Agora2012Bonheur d'Occasion (Workers') HousesCadieux SmithyEmpress TheatreGriffintown Horse PalaceInstitute of the Misericordia SistersRedpath HouseRodier BuildingSaint-Laurent/Monument National City BlockSquare Viger and AgoraTrès-Saint-Nom-de-Jésus ChurchUNDER OBSERVATION: 9th floor Eaton's RestaurantUNDER OBSERVATION: Dow PlanetariumUNDER OBSERVATION: Mount Stephen HouseUNDER OBSERVATION: New City GasUNDER OBSERVATION: Public BathsUNDER OBSERVATION: Sir Louis-Hippolyte La Fontaine House2010Cadieux Smithy CIBC BankDow PlanetariumEaton's 9th floor restaurantInstitute of the Misericordia SistersJohn Redpath MansionLouis-Hippolyte LaFontaine MansionNew City GasTrès-Saint-Nom-de-Jésus ChurchViger Square2009Agora de Charles Daudelin, Viger SquareCN shops in Point Saint CharlesDow PlanetariumEaton's 9th floor restaurantGuaranteed Pure Milk BottleJohn Redpath MansionLouis-Hippolyte LaFontaine MansionNew City GasPaper Hill SectorSainte-Brigide de Kildare Church2008Ben's DelicatessenEaton's 9th floorInstitute of the Misericordia Sisters / CHSLD Jacques-Viger Montreal Planetarium Mother House of the Sisters of Saints-Noms-de-Jésus-et-de-MarieRedpath HouseSir Louis-Hippolyte LaFontaine HouseStairs, balconies and cornicesThe CN shops in Point St. CharlesWilder Building2006Institutional properties on the southern slope of Mount RoyalLa Ronde Antique CarouselThe CHUM project on the Saint-Denis/Viger BlockThe Lakeshore and its landscapes2005Montreal?s Steeples Pointe Claire Village Silo No 5The Carmelites' Convent The Montreal and St. Sulpice libraries
droite

ACTUALITÉS


Héripage Vol.4 no.3 - June 26, 2012

26 juin 2012 English
version

H É R I P @ G E
Vol. 4 no 2

Héritage Montréal

HÉRITAGE MONTRÉAL SUR LES MÉDIAS SOCIAUX

Suivez-nous sur Facebook et Twitter !

ARCHITECTOURS 2012 -
QUARTIERS MONTRÉALAIS : D’HIER À AUJOURD’HUI

Cet été, participez à nos populaires ArchitecTours ! Du 4 août au 23 septembre, découvrez les origines des quartiers montréalais en explorant les traces des anciens villages.

Huit circuits ArchitecTours vous sont proposés:

  • Mile End et Outremont : deux quartiers, deux sociétés
  • Petite-Bourgogne : le quartier en bas de la côte
  • Saint-Laurent : d’un village agricole à la banlieue moderne
  • Saint-Louis et Saint-Jean-Baptiste : deux voisins du Plateau
  • Notre-Dame-de-Grâce : la création d’un quartier résidentiel
  • Saint-Henri : aux portes du passé industriel
  • Côte-des-Neiges : le quartier de la métamorphose
  • Villeray : le village du nord

D’une durée de deux heures chacune, les visites guidées à pied sont offertes les samedis et dimanches en français comme en anglais et ont lieu beau temps mauvais temps. Les billets sont en vente au point de départ 15 minutes avant l’heure indiquée. Un maximum de 105 billets (35 par guide) sera disponible à chacune des visites et offert sur la base du premier arrivé premier servi.

Les frais de participation sont de 10 $ pour les membres d’Héritage Montréal (avec carte de membre valide), de 12 $ pour les étudiants et les aînés, et de 14 $ pour les non membres. De plus, Héritage Montréal vous propose encore une fois son option populaire, la Carte-Forfait, qui vous permet de participer à 4 visites pour le prix de 3 !

Pour la troisième année consécutive, Héritage Montréal est fière d’annoncer un partenariat avec Ivanhoé Cambridge. Bras immobilier de la Caisse de dépôt et placement, Ivanhoé Cambridge est l’une des dix plus importantes sociétés immobilières au monde et possède des actifs dans plus de 20 pays.

Nos ArchitecTours bénéficient également du soutien financier du ministère de la Culture, des Communications et de la Condition féminine et de la Ville de Montréal dans le cadre de l’Entente sur le développement culturel de Montréal.

LE MEMBERSHIP : EN MODE CROISSANCE

L’équipe d’Héritage Montréal, prête pour le cocktail après l’assemblée

Nous sommes heureux d’annoncer que, le 30 mai dernier, nous avons atteint le nombre de 700 membres. Cette augmentation de 30% en moins d’un an nous amène au plus grand nombre de membres depuis les 10 dernières années ! Cette croissance importante montre bien qu’au fil des ans, Héritage Montréal a su acquérir une crédibilité digne de la confiance des amoureux du patrimoine montréalais.

Notons qu’en plus des nombreux avantages offerts à nos membres, ces derniers ont droit de parole sur les actions prises par Héritage Montréal afin d’accomplir sa mission de représentation et d’éducation. Ainsi, le 31 mai dernier, ils étaient conviés à l’assemblée générale annuelle d’Héritage Montréal qui a eu lieu au Musée et site historique du Château Ramezay. C’est parmi les magnifiques boiseries de la Salle de Nantes que les résolutions 2012 ont été adoptées.

De plus, Messieurs Robert Girard et Michel A. Tremblay ont été élus comme nouveaux membres du Conseil d’administration. L’assemblée a chaleureusement remercié Monsieur Ross Clark et le président sortant, Monsieur Pierre-André Ouimet pour leur engagement dévoué. Pour terminer la soirée en beauté, l’idée d’une Maison du Patrimoine de Montréal fut abordée. À la veille du 375e anniversaire de Montréal en 2017 et du 40e d’Héritage Montréal en 2015, il est temps que notre métropole se dote d’un lieu emblématique permanent qui manifeste la vision et les valeurs d’Héritage Montréal.

150 ANS D’ACTION : UN PATRIMOINE MONTRÉALAIS EN ÉVOLUTION

Héritage Montréal est heureuse d’annoncer un nouveau partenariat avec le Château Ramezay – Musée et site historique de Montréal, dans le cadre du 150e anniversaire de la Société d’archéologie et de numismatique. Ensemble, nous présentons l’exposition 150 ans d’actions : un patrimoine montréalais en évolution. Tout en images, cette rétrospective porte sur le thème du patrimoine urbain et des actions menées pour en assurer la sauvegarde et la mise en valeur.

Si les murs du Château Ramezay peuvent aujourd’hui encore raconter leur histoire, c’est d’abord parce que ce bâtiment a été sauvé de la démolition par un groupe de citoyens soucieux de préserver et faire parler les témoins du passé. Ce bel exemple de sauvegarde du patrimoine s’inscrit dans une impressionnante lignée d’actions similaires menées à Montréal, dont certaines seront présentées dans le cadre de cette exposition.

L’exposition 150 ans d’actions : un patrimoine montréalais en évolution propose de découvrir, grâce à des reproductions photographiques rétroéclairées durant la nuit, toute la richesse et la diversité du patrimoine bâti de Montréal. Du « Faubourg à m’lasse » au monument à Louis Cyr, en passant par la Place Ville-Marie, Habitat 67 et le Silo no. 5, cette exposition retrace ce qui a été, ce qui est encore et ce qui aurait pu être…

L’exposition 150 ans d’actions : un patrimoine montréalais en évolution est présentée gratuitement sur la place De La Dauversière, voisine du Château Ramezay, du 28 juin au 8 octobre 2012.

CAMPAGNE ANNUELLE INDIVIDUELLE 2012

La Campagne se poursuit jusqu’au 1er juillet 2012 !

Le saviez-vous? Le déménagement à Montréal se faisait auparavant le 1er mai et non le 1er juillet, comme on peut le constater dans l’œuvre de Miyuki Tanobe , intitulée « C’est mai, voici le mois de mai (Bonheur d’occasion) ». Courez la chance de gagner cette sérigraphie signée, édition limitée (44/125) offerte par la Galerie Valentin en participant à notre campagne annuelle individuelle.

Pour participer au tirage, vous n’avez qu’à faire un don de 100 $ ou plus d’ici le 1er juillet 2012. Tous les détails sur notre site web.

Un grand merci à ceux qui ont déjà participé !

DÉMOLITION DE LA TONNELLERIE SAINT LAWRENCE SUGAR

Nous soulignons avec regret la démolition de l’ancienne tonnellerie de la St. Lawrence Sugar (4026, rue Notre-Dame Est, à Hochelaga-Maisonneuve), débutée vers le 10 juin sous l’ordre du Ministère des Transports du Québec (MTQ). Cet édifice date de 1887 et constitue un élément marquant du patrimoine industriel de Maisonneuve, jadis surnommée la Pittsburgh du Canada.

Nous avions déjà identifié l’intérêt patrimonial de cette tonnellerie et l’importance de la conserver dans le cadre des consultations du Bureau d’Audiences Publique sur l’Environnement (BAPE) sur le projet de modernisation du boulevard Notre-Dame en 2002.

Après les démolitions qui touchent le boulevard Saint-Laurent près du Monument National, nous déplorons cet autre cas de démolition du patrimoine industriel à Montréal.

Dans notre communiqué du 12 juin 2012, Dinu Bumbaru à déclaré que « nous demandons que la démolition de la tonnellerie soit arrêtée, que ses vestiges fassent l’objet d’une stabilisation immédiate et de protection contre les intempéries et que le Conseil du patrimoine de Montréal soit mandaté pour faire les consultations nécessaires afin d’identifier les critères et les mesures à prendre pour assurer la conservation et la revitalisation de ce bâtiment patrimonial ».

Le manque de transparence ainsi que le manque de respect pour la Loi sur le développement durable sont regrettables. Nous réitérons donc notre appel aux autorités gouvernementales et municipales à adopter un comportement responsable et transparent envers les bâtiments patrimoniaux, plus particulièrement lorsqu’il s’agit de décider de leur démolition.

NOUVELLES SUR UN SITE MENACÉ : LA MAISON LA FONTAINE PROTÉGÉE ?

D’ici 2016, les environs du Centre Bell seront méconnaissables. Bonne nouvelle pour la Maison Louis-Hippolyte-La Fontaine, sauvée in extremis de la démolition il y a 25 ans par l’action d’Héritage Montréal et de la Ville. Un de nos sites menacés sous observation, sa sauvegarde est une priorité pour les nouveaux propriétaires de l’îlot Overdale.

Selon un article publié dans La Presse le 13 juin 2012 sur la «Métamorphose immobilière autour du Centre Bell», l’îlot Overdale sera un des sites aux environs du Centre Bell qui sera complètement réinventé. L’îlot, situé sur le boulevard René-Lévesque entre Mackay et Lucien-L’Allier, devrait voir naître un complexe résidentiel qui accommodera près de 1 200 logements. Heureusement, les nouveaux propriétaires tiennent à la revitalisation de la maison Louis-Hippolyte La Fontaine; ils comprennent son importance historique nationale et sont ouverts à trouver des moyens afin de la rendre accessible aux citoyens.

45e D’EXPO 67

La Fondation Expo 67, instituée en 2010, est fière de célébrer le 45e anniversaire de l’Expo 67 en 2012, et d’annoncer les préparatifs du 50e anniversaire en 2017 (également année du 375e anniversaire de la Ville de Montréal).

La Fondation cherche à devenir une plaque tournante d’information et apporter un éclairage nouveau et contemporain sur cet événement marqueur et identitaire.

Pour en savoir plus, et devenir Ami de l’Expo 67, visitez leur site web.

AILLEURS AU CANADA : RÈGLEMENTATION DU PATRIMOINE À TORONTO

Dans un article publié sur le blogue urbain Torontoist, nous avons récemment appris qu’un rapport présenté par la division d’aménagement de la ville de Toronto au comité d’aménagement et de croissance de la ville mettent l’emphase sur l’importance de la conservation patrimoniale.

Ce comité est responsable en partie pour la création de la version Torontoise du Plan d’Aménagement et de Développement (PMAD) de Montréal. Parmi les détails intéressants, notons:

  • Des politiques plus robustes sont nécessaires pour éviter la “démolition par négligeance”.
  • Le maintien unique des façades n’est pas une pratique de conservation adéquate - la ville devrait mettre l’emphase sur la conservation de plus grandes portions du bâtiment.
  • La ville a besoin d’un protocole pour gérer des situations où des édifices patrimoniaux et sites archéologiques sont menacés par des événements non-anticipés (feu, inondation) ou de nouvelles découvertes.
  • Des politiques plus fortes et plus spécifiques sont nécessaires pour l’identification et la protection de vues importantes.

Plusieurs de ces points figurent parmi les priorités en matière de conservation et d’aménagement d’Héritage Montréal pour notre métropole. Il est encourageant de voir d’autres villes canadiennes suivre ces tendances.

Continuons donc notre travail pour s’assurer que Montréal se dote d’une politique de patrimoine qui assure la réalisation de son plein potentiel !

June
26, 2012
Version
française

H É R I P @ G E
Vol. 4 no 2

Héritage Montréal

HERITAGE MONTREAL ON SOCIAL MEDIA

Follow us on Facebook and Twitter!

OUR 2012 ARCHITECTOURS SEASON

This summer, participate in Heritage Montreal’s popular ArchitecTours! From August 4th to September 23rd, discover the origins of Montreal’s neighbourhoods by exploring the traces of their founding villages.

This year, we are proposing eight different ArchitecTours circuits:

  • Saint-Louis and Saint-Jean-Baptiste: Two Neighbouring Villages
  • Mile End and Outremont: Two Neighbourhoods, Two Cultures
  • Little Burgundy: The Neighbourhood Below the Hill
  • Saint-Henri: The Gates of Our Industrial Past
  • Notre-Dame-de-Grâce: The Creation of a Residential Neighbourhood
  • Côte-des-Neiges: The Neighbourhood of Metamorphosis
  • Villeray: The Village of the North
  • Saint-Laurent: From Agrarian Village to Modern Suburb

All walking tours are two hours long and are offered Saturdays and Sundays in French as well as in English – rain or shine. Tickets go on sale at the departure point fifteen minutes before the designated start time. A maximum of 105 tickets (35 per guide) will be available at each visit, offered on a first come first served basis.

Rates are $10 for Heritage Montreal members (with a valid membership card), $12 for students and seniors, and $14 for non-members. Heritage Montreal is once again offering the popular Special Acces Card, allowing you admission to 4 visits for the price of 3.

For the third year in a row, Heritage Montreal is proud to partner with Ivanhoe Cambridge. The real estate subsidiary of the Caisse de dépot et de placement du Québec, Ivanhoe Cambridge is one of the 10 largest real estate companies in the world, and has assets in over 24 countries around the world.

Our ArchitecTours are also generously supported by the Ministère de la Culture, des Communications et de la Condition féminine, as well as the City of Montreal, in the context of the Entente sur le développement culturel de Montréal.

OUR MEMBERSHIP: IN GROWTH MODE

We are pleased to announce that, since May 30th, we now have 700 hundred members supporting Heritage Montreal. This boost of 30% in less than one year brings us to the highest number of members in the last decade! This significant increase shows that over time, Heritage Montreal has acquired credibility worthy of the confidence of those who love Montreal’s heritage.

In addition to the many advantages offered with our membership, our members have the right to weigh in on decisions taken by Heritage Montreal in order to accomplish its mission of representation and education. Thus, on May 31st, members were invited to the Château Ramezay, Historic site and Museum of Montreal, for Heritage Montreal’s Annual General Meeting. The magnificent woodwork of the Salle de Nantes served as the backdrop for the meeting where the 2012 resolutions were adopted.

Furthermore, Messrs Robert Girard and Michel A. Tremblay were elected as new members of the Board of Directors. The assembly warmly thanked Mr. Ross Clark and our outgoing president, Mr. Pierre-André Ouimet, for their dedicated service. To cap off the evening with a flourish, the idea of a Montreal Heritage Centre was broached. Nearing the 375th anniversary of the City of Montreal in 2017 and Heritage Montreal’s 40th in 2015, the time is ripe for our metropolis to have a permanent, emblematic site that exemplifies the values and vision of the Foundation.

150 YEARS OF ACTION: MONTREAL’S EVOLVING HERITAGE

Heritage Montreal is proud to announce a new partnership, in the context of the 150th anniversary of the Archeological and Numismatic Society, with the Château Ramezay – Historic Site and Museum of Montréal. We are pleased to present the exhibit 150 years of action: Montréal’s evolving heritage. This retrospective in images focuses on the theme of urban heritage and the actions taken to protect and enhance it.

The walls of Château Ramezay can still tell their story today thanks to the citizens who saved the building from demolition in their quest to preserve and give voice to this testament of the past. This is a wonderful example of the many actions that have been taken in Montréal to protect our heritage, and many more will be presented within this exhibit.

Through a series of photographic reproductions backlit at night, the exhibition 150 years of action: Montréal’s evolving heritage presents all the wealth and diversity of Montreal’s built heritage. From the “Faubourg à m’lasse” to the Louis Cyr monument, Silo no. 5, Habitat 67 and Place Ville Marie, this exhibition recounts what was, what still is and what could have been…

The free exhibition 150 years of action: Montréal’s evolving heritage, located at Place De La Dauversière, between Château Ramezay and Place Jacques-Cartier, is presented from June 28 to October 8, 2012.

ANNUAL INDIVIDUAL GIVING CAMPAIGN 2012

Deadline to participate extended to July 1st 2012!

Did you know? Moving day used to take place in Montreal every May 1st rather than the 1st of July as illustrated in this delightful silkscreen by Miyuki Tanobe entitled “C’est mai, voici le mois de mai (Bonheur d’occasion).“ Stand a chance to win this signed limited edition silkscreen (44/125) offered by Galerie Valentin by participating in our Annual Iindividual Giving Campaign.

Send in your donation of $100 or more by July 1st 2012 to be included in the draw. Complete details on our web site.

Thank You to all of you who have participated to date!

DEMOLITION OF THE SAINT LAWRENCE SUGAR COOPERAGE

 

It is with regret that we note the demolition of the old Saint Lawrence Sugar cooperage (4026 Notre-Dame Street East, in Hochelaga-Maisonneuve). The demolitions started on the 10th of June under the orders of the Quebec Ministry of Transport (MTQ). Dating back to 1887, this building constitutes a striking element of the industrial heritage of Maisonneuve, which was known at the time as the “Pittsburgh of Canada”.

During the 2002 Bureau d’Audiences Publique sur l’Environnement (BAPE) consultations on the Notre-Dame Boulevard revitalisation project, Heritage Montreal had already identified the heritage value of this cooperage and the importance of its conservation.

Following the demolitions along Saint-Lawrence Boulevard near the Monument National, we deplore this other case of demolition of industrial heritage in Montreal.

In our June 12, 2012 press release, Dinu Bumbaru declared that “We ask that the demolition of the cooperage cease, that its vestiges be immediately stabilized and be protected from the elements and that the Conseil du patrimoine de Montréal be mandated to conduct consultations necessary to identify criteria and measures needed to ensure the conservation and revitalization of this heritage site”.

Heritage Montreal reiterates its call to provincial and municipal authorities to adopt responsible and transparent behaviour with respect to heritage buildings, in particular regarding decisions on demolitions.

THREATENED SITE UPDATE: LA FONTAINE HOUSE TO BE REVITALIZED?

By 2016, the area surrounding the Bell Centre will be unrecognizable. Good news for the Louis-Hippolyte La Fontaine house, saved in extremis from demolition 25 years ago by Heritage Montreal and the City of Montreal. One of our threatened sites under observation, its protection is a priority for the new owners of the Overdale block.

According to an article published in La Presse on June 13th 2012, on the metamorphosis of real-estate development near the Bell Centre, the Overdale block, located on René-Lévesque Boulevard between Mackay and Lucien-L’Allier streets, will see the birth of a residential complex that will accommodate nearly 1,200 apartments. Happily, the new owners also say that the revitalisation of the Louis-Hippolyte La Fontaine house is important to them, that they are conscious of its national historic value, and that they would like to see it accessible to the public.

45th ANNIVERSARY OF EXPO 67

Founded in 2010, The Expo 67 Foundation is proud to celebrate the 45th anniversary of Expo 67 in 2012 and to announce its preparations for the 50th anniversary, coming up in 2017 (alongside the 375th of the City of Montreal).

The Foundation’s mission is to act as an information hub and to bring a contemporary perspective to this historic event.

To find out more, and to become a Friend of Expo 67, visit their website.

ELSWHERE IN CANADA:

In an article published in the urban blog Torontoist on June 19th, we recently learned that a report presented by the City Planning Division to the Planning and Growth Management Committee emphasizes the importance of heritage conservation in city plans.

The committee is partially responsible for the creation of Toronto’s version of the Plan d’Aménagement et de Développement (PMAD) of Montreal. Among many interesting topics, we note:

  • Stronger policies for maintenance of heritage structures are needed to avoid ‘demolition by neglect’.
  • The retention of facades alone is poor conservation practice and the City should emphasize the retention of significant portions of buildings.
  • The City needs emergency protocols for dealing with situations where heritage buildings and archaeological sites are threatened by unanticipated events (e.g. fire, flood) or discoveries.
  • Stronger and more specific policies for the identification and protection of important views and vistas are required.

Many of these points figure among Heritage Montreal’s conservation and planning priorities for our metropolis. It is encouraging to see other Canadian cities also following this path.

Let’s continue our work to ensure that Montreal dotes itself with a comprehensive heritage policy that ensures the realisation of its full potential!

Pour
plus d’informations / For more information
www.heritagemontreal.org


« « Héripage Vol.4 no. 2 - April 11 2012 | Héripage Vol.4 no.4 - August 29 2012 » »
Top of page